torstai 16. lokakuuta 2014

Suunnittelua

Tämän koko viikon olen ollut suunnitteluosastolla seuraamassa miten täällä tehdään pihasuunnitelmia. Toimistossa on kolme suunnittelijaa omistajan lisäksi sekä pari asistenttia. Yksi suunnittelija tekee noin 50 pihasuunnitelmaa vuodessa ja yhden suunnitelman tekemiseen menee arviolta kolmesta neljään päivään.

Aloitimme maanantaipäivän niin että menimme arkkitehdin kanssa asiakkaan pihalle ottamaan tachymeterillä korkoja ja mittoja. Vastaa varmaan meidän tarkkuusmittaria. Otimme kolmesta eri pisteestä korkoja ja ainakin yli 550kpl koko pihasta.

Meillä meni siihen koko päivä aikaa kun matka oli pitkä ja kävimme vielä ottamassa korkoja toisesta pienemmästä kohteesta. Ja lisäksi minä vasta ensimmäistä kertaa jouduin tositoimiin ja en ollut niin nopea. Tarkkaa touhua.

Mittari luki automaattisesti luvut ja tallensi ne koneelle . Itse laitetettiin vain välillä eri sympoolimerkit kiville tai puulle maastossa.
Tällaisella laasermittarilla otettiin lukemia.


Ja tämä oli mittatikun päässä vastaan ottamassa laserin.
Mittarista siirettiin sitten lukemat piuhalla suoraan tietokoneeseen ja päästiin tekemään piirrosta.
Näkymä suunnittelu kohteesta.

Piha toisesta suunnasta
Olen kiitollinen kärsivälliselle opettajalle,  joka jaksoi opettaa minua ja myös odottaa, kun luin ja tarkensin mittaria vielä hitaasti. Loppupäivästä olin jo nopeampi ja työ sujui. Pidin myös välillä mittatikkua pystyssä ja se oli kyllä vähän helpompaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti